Home » Nieuws

Wijziging uitslag Masters of Shale F1 Stockcars

De uitslag van de Formule 1 sStockcar Masters of Shale afgelopen zondag 29 mei is gewijzigd.

Speedway Emmen heeft de ronden nog eens nauwkeurig bestudeerd en de conclusie is dat #22 Louw Wobbes niet op de derde plaats is gefinisht.

Derde is geworden #332 Nathalie Wekema

Zie http://www.mylaps.com/en/lapchart/3967812

Dus de officiele uitslag is:

1: #226 Pieter van der Iest

2: #29 Durk Greidanus

3: #332 Nathalie Wekema

 20160528332NathalieWekema-1.jpg

Foto: http://ruudswinkelsfoto.nl/

Lees meer »

Masters of Shale winnaars 2016

Formule 1 Stockcar World Master of Shale

1: #226 Pieter van der Iest

2: #29 Durk Greidanus

3: #22 Louw Wobbes

2016MastersofShalewinnersF1.jpg

 

Formule 2 Stockcar World Master of Shale

1: #124 Wim Peeters

2: #218 Sjeng Smidt jnr

3: #129 Michael Schutter

2016MastersofShalewinnersF2-1.jpg

Lees meer »

Aandachtspunten en gewijzigde aanvangstijden World Masters of Shale

Gewijzigde aanvangstijden:
Zaterdag 28 mei: aanvang 11.30u, te beginnen met de Bangers
Zondag 29 mei: aanvang 11.00u, te beginnen met de Stockcars

Om onze vergunning te behouden zijn er enkele punten voor komend weekend die in acht genomen moeten worden.

* Open vuur verboden
* Muziek verboden
* Zeil onder alle cross-autos is verplicht
* Demper onder alle cross-autos is verplicht

Voor de kwalificatie punten voor de World Masters of Shale finale:
Op zaterdag rijden de Formule 1 en Formule 2 stockcars drie heats en op zondag 1 heat.

De Formule 1 en de Formule 2 Stockcars rijden zaterdag ook nog een Simpson finale.

Simpsonlogo.jpg

Op zondag na de Masters of Shale rijden deze klasses nog een heat en een finale.

Deze zal de Accu Cees finale heten, van Accu Service Centrum Leeuwarden.

 

Alle heats en finales in de Formule 1 Stockcar klasse, behalve World Master of Shale finale, tellen mee voor de WQ punten.
De World Master of Shale F1 Stockcar wint de wild card voor de World Final in Coventry op 3 september.

Het geluid van de stockcar F1 moet zoals altijd beneden 98 DB zijn.
Beide dagen wordt dit, ook door de provincie, gemeten.

Wij wensen iedereen alvast een super mooi weekend.

Lees meer »

NAB licentie pasje

Heren en dames coureurs, 

Nogmaals ter herinnering:  wanneer men op de wedstrijddag geen NAB pasje kan tonen, zul je een daglicentie moeten kopen. 

Dus vergeet je NAB pasje niet tijdens de wedstrijddag. 

Lees meer »

Voorbeschouwing World Masters of Shale 28 & 29 mei

Met nog een week voor de boeg en dan zullen de World Masters of Shale verreden worden op Speedway Emmen.
Voor zowel de Formule 1 als de Formule 2 stockcars zal voor deze felbegeerde trofee gestreden worden.

Middels kwalificatie wedstrijden zal het startveld voor de prestigieuze beker opgesteld worden en zal in een beslist worden wie zich Master of Shale kan noemen.
Spanning en sensatie in de Stockcar & Banger Arena van Speedway Emmen, want wie wil er nou niet met het prijzengeld en de beker naar huis toe gaan.
Sponsoring komt onder meer af van American Racer, Catering Jan de Vries en George van Est Metalen zorgt voor de bekers.

Ook zijn er Optima accu's beschikbaar gesteld door Accu Service Centrum Leeuwarden voor de eerste 6 rijders in de WMoS finale in de Formule 1 Stockcar klasse.

JandeVriescateringlogo-1-1.jpg american-1.jpg ASClogo-3.jpg

Tevens zullen er op beide dagen in de Formule 1 stockcar qualifier punten verdiend worden voor de World Final die in september in het Engelse Brandon Stadium in Coventry verreden wordt.
Dit zal, zoals het er naar uitziet, de allerlaatste World Final zijn in dit stadion.
De winnaar van de World Masters of Shale in de Formule 1 Stockcar ontvangt tevens een "wild card" voor deze spectaculaire World Final.
Vorig jaar was het #29 Durk Greidanus die een automatisch deelnamebewijs mee naar huis nam.

In totaal zijn er 16 qualifier wedstrijden, 8 x op asfalt en 8 x op dirt.
In dit weekend is de 5e en 6e wedstrijd voor deze punten op dirt.

In de Formule 2 stockcar zal #116 Barry Bauer zijn titel Masters of Shale gaan verdedigen. In 2015 had hij een fantastisch jaar echter dit seizoen heeft hij regelmatig te kampen met pech.
Zal hij op deze wedstrijd weer gaan schtteren of zal een van zijn concurenten er met de titel vandoor gaan? Toprijders als #124 Wim Peeters, #47 Patrick Tersteeg of oudgediende #30 Toon Schut zitten er meestal wel bij als er een kampioenswedstrijd is. Maar vergeet niet #136 Rick Lenssen, #129 Michael Schutter of misschien wel #389 Mike Sijbers.

Ook zullen op de zaterdag de punten in deze F2 stockcar klasse meetellen voor de Ronald Morien F2 Stockcar Supercup, een geweldige competitie voor de venijnige F2 Stockcars, waarvan de finale op 17 september op de baan van Speedway Emmen verreden wordt.
De naam van deze supercup is dit jaar verbonden aan Ronald Morien. Afgelopen week kregen we het verschrikkelijke bericht dat Ronald is overleden.

Op de onverharde baan heeft iedereen kans op een eerste plek. Geluk en pech zitten dicht bij elkaar. Niet alleen de snelheid maar ook stuurmanskunst en het effectief gebruiken van de bumper zal voor een plaats verbetering moeten zorgen.

De junioren in de F2 zijn natuurlijk ook van de partij. Zij strijden zaterdags ook om de punten voor de Junior F2 Stockcar Supercup om de snelste rondetijden.
Deze Junior Supercup wordt ook door deze jongens en meisjes sterk gewaardeerd.
Als de jongeren oud genoeg zijn maken zij de overstap om tussen de grote mannen te racen. De ervaring die zij dan al hebben opgedaan heeft al bewezen dat zij er niet voor onderdoen.

Naast de dikke V8 aangedreven F1 stockcars en de ranke Ford 2 liter motoren aangedreven F2 stockcars zal de ASE Banger organisatie ook hun wedstrijden verrijden.
Meer info hiervoor op www.asebangerracing.nl

Come Back
Hij werd in de jaren 80 5 x wereld kampioen lange baan in de Formule 1 Stockcar.
In 1989 nam hij afscheid van de stockcar sport waarna hij in 2000 weer terugkwam voor 3 jaar.
3 jaar geleden reed hij anderhalf seizoen LMV8 op Venray en liet zich ook in Engeland zien waar hij won in deze klasse.
Inmiddels is hij 66 jaar maar ook bij hem blijft het bloed kruipen waar het niet gaan kan.
De Limburger Rien Rutjens zal tijdens dit weekend wederom zijn rentree maken in de Formule 1 stockcar klasse.
Middels een sponsor (Team Pepels Racing) hebben ze hem gevraagd om nog eens te gaan rijden.
Hij hoopt in de middenmoot mee te kunnen en zegt er zelf ook bij: "ik zal ze genoeg gedekseld krijgen op mijn achterbumper"

H15RienRutjens2016.jpg

De nieuwe bolide van H15 Rien Rutjens (Foto Team Pepels Racing)

Op beide dagen zullen de wedstrijden aanvangen om 12:00u
Voor alle informatie kunt u terecht op www.speedwayemmen.nl

Lees meer »

Ronald Morien overleden

Met grote verslagenheid hebben we kennis genomen van het overlijden van Ronald Morien.

We wensen Gerda, Mika en Jarno veel sterkte de komende tijd.

 

RonaldMorienoverleden.jpg

Lees meer »

World Qualifiers F1 en Gouden Helm Qualifiers

Gouden Helm F1 en F2 stockcars
Nieuw in 2016 is dat de Gouden Helm Trophy niet alleen voor de F1 stockcars maar ook voor de F2 stockcars wordt verreden.
Dit is tot stand gekomen met en dankzij de F2 stockcar graders Michael Schutter en Mike Sijbers.

De kwalificatiepunten voor de startopstelling op 1 oktober worden dit seizoen niet tijdens de wedstrijddag verreden maar het hele seizoen door.

Dat wil zeggen:
Voor de F1 en F2 Stockcars tellen de punten vanaf hun eerste wedstrijd van 2016 tot en met de wedstrijd van 17 september 2016.

World Qualifiers F1 Stockcar
Speedway Emmen heeft 4 World Qualifiers dit jaar op het programma staan voor de World Final F1 Stockcar op zaterdag 3 september in Coventry:

Zaterdag 19 maart 2016
Zaterdag 9 april 2016
Zaterdag en zondag 28 en 29 mei 2016 (Weekend World Masters of Shale)

Tevens ontvangt de winnaar van de World Masters of Shale Finale rechtstreeks een startbewijs voor de prestigieuze World Final op Coventry.

Lees meer »

Verslag wedstrijden 9 april 2016

FORMULE 1 STOCKCAR
3 heats all in en een finale was dit keer de verdeling. Met 29 rijders aan de start werd de eerste heat los gelaten.
#388 Jelle Bijlsma leidde het veld maar zijn eerste plek moest hij algauw afstaan aan #40 Mark Tesselaar. Voor zich Mark en achter hem was een andere Tesselaar aan het jagen in naam van Boy met startnummer #345. Halverwege had Boy de 2e plek overgenomen maar kon dit niet volhouden. Veteraan #8 Martin Verhoef nam zijn positie over terwijl #161 Tom Maris en #173 Jelle Hiemstra om plaats 3 aan het vechten waren. Jelle moest het onderspit delven en Mark Tesselaar won deze heat.

In heat 2 ging het er heet aan toe in de achterhoede. Boy Tesselaar lag snel op kop en vergrootte zijn voorsprong op Jelle Hiemstra en #61 Koen Maris. In de achterhoede ging het flink mis. Nadat #36 Wendy Koopmans op haar dak ging kwam het bewegend geel uit. Enkele konden op de "home straight"niet tijdig remmen en uitwijken waardoor #179 Sjaak Kentie letterlijk met zijn bolide het zwart-wit geblokt wilde pakken.

Jelle Bijlsma reed lange tijd voorop in heat 3 waarna #228 Jan Roelof Wijbenga deze overpakte. Echter niet voor lange duur. Nadat Martin Verhoef nog even mocht proeven van de beste positie was het Tom Maris die het stokje overnam. Met nog 3 ronden te rijden ontstond er een gele vlag situatie. #47 Danny van Wamelen profiteerde hiervan maar #226 Pieter van der Iest deed nog een "last bender" op Danny. #172 Ron Verkerk was de lachende derde die deze heat won voor Pieter en #21 Jeroen Wekema.

De familie Tesselaar kan een goed gevoel over deze dag achter zich laten in de formule 1 stockcar finale. Na de ronde 5 nam Mark de koppositie over en stond hem niet meer af. Alhoewel Verhoef lange tijd de runner up laats bezette kwam voor hem ook de pechduivel aanzetten. Boy Tesselaar nam deze plek over met in zijn keilzog Jan Roelof Wijbenga. #440 Jack Tesselaar plaatste zich achter Wijbenga gevolgd door Danny van Wamelen. Een finale zonder gele vlaggen!

DSC04037-XL.jpg

Als enige witdakker in deze heat moest #388 Jelle Bijlsma te zien overleven in de Formule 1 stockcar klasse (Foto PeWi)

 

FORMULE 2 STOCKCAR (mede grote dank aan Ruud Kwakernaak)

De eerste kwalificatie ronde voor de Ronald Morien Supercup met een dikke 40 rijders aan de start. Met een 3/4 indeling werd de meeting verreden.

De eerste heat lag de baan er heel slecht bij, gelukkig veranderde dat wel in de loop van de dag. #124 Wim Peeters en #129 Michael Schutter, 2 favorieten voor deze kwalificatiewedstrijd begonnen de dag heel slecht. Beide coureurs moesten opgeven met pech. #116 Barry Bauer de winnaar van de Supercup 2015 liet deze heat zien dat hij er op gebrand was op goed te scoren in deze eerste wedstrijd. In een strak tempo wist hij deze heat op zijn naam te schrijven. #30 Toon Schut die voor een verkeerde instelling van zijn veren had gekozen liet zien dat ervaring meetelt in deze klasse, op routine en in een goed tempo pakte hij de 2e plaats voor #136 Rick Lenssen, #231 Peter Schut bekeek het in begin rustig aan maar in de loop van de heat had hij een mooi tempo te pakken en daarmee bereikte hij een nette 4e plaats voor #512 Guus Hermkens die eindelijk eens van alle tegenslagen verlost was.

In de 2e heat was het #10 Jelle Tesselaar die op weg leek naar zijn 1e heat overwinning van de dag, helaas een herstart gooide voor Jelle roet in het eten, snelle en ervaren coureurs zoals #99 Sjeng Smidt senior, Barry Bauer, #47 Patrick Tersteeg, Toon Schut en #389 Mike Sijbers zaten kort achter hem. In de bocht na start en finish ging Jelle in de rondte en moest hij de strijd staken, Sjeng Smidt profiteerde hier volop van en wist deze heat te winnen voor Patrick Tersteeg en Barry Bauer. Toon Schut pakte de 4e plaats voor Mike Sijbers.

In de 3e heat was het #36 Sander Goos die aan de leiding ging, Sander was in zijn 1e heat uitgevallen met een kapotte steekas, Michael Schutter die ook pech kende in zijn 2e heat ( lekke band) was er echter snel bij om Sander van de eerste plaats te verdringen, ook Wim Peeters ging ouderwets supersnel rond en wist zich snel naar voren te rijden. Sander Goos wist de 2e plaats niet vast te houden en werd in deze heat nog gepasseerd door Wim Peeters en Patrick Tersteeg. Michael Schutter pakte echter de overwinning voor Wim en Patrick. Sander wist de 4e plaats vast te houden voor Toon Schut die weer genoeg punten scoorde deze heat.

In de 4e en laatste heat voor de kwalificatie van de Supercup lukte het Jelle Tesselaar wel de overwinning te pakken, Wim Peeters probeerde het nog wel maar de heat duurde een paar rondes tekort voor Wim om de overwinning te pakken, Patrick Tersteeg ging ook weer snel rond en pakte de 3e plaats voor Sander Goos die zijn tweede 4e plaats pakte voor #929 Colin Schutter die ook weer eens actief was in de formule 2. Patrick Tersteeg pakte door zijn constante optreden in deze kwalificatiewedstrijd een verdiende 1e plaats met 30 punten voor Toon Schut en Barry Bauer beide met 27 punten, Toon Schut werd de 2e prijs toegekend omdat zijn resultaat in zijn laatste heat beter was dan Barry zijn beste resultaat in zijn heat.

Jelle Tesselaar hield zijn leidende positie in de finale goed vast, ook na de gele vlag situatie. Echter hij moest toezien hoe de Michael Schutter de kop overnam. Ondertussen waren de superstars ook al bij de podiumplekken gearriveerd. Wim Peeters, Patrick Tersteeg en Michael zorgden voor een waar en fair gevecht. Toon Schut was reeds op de vierde plek beland en Baarlonaar Mike Sijbers had zich ook weer een weg naar voren gebaand nadat hij moest herstarten vanuit de achterhoede.
Het was uiteindelijk Patrick die aan het langste eind trok voor Wim en Michael.

DSC04011-XL.jpg

#99 Sjeng Smidt pakte ook een een heat-overwinning in de Formule 2 stockcars (Foto PeWi)

 

F2 STOCKCAR JUNIOREN 
De 20 ingeschreven coureurs verschenen aan de start voor de 1e kwalificatiewedstrijd om de supercup.
De snelste rondes in de eerste 2 heats wrden op naam van #141 Richard Falkena geschreven terwijl in heat 3 #686 Klaas Jan Visser de de snelste was voor #525 Nigel de Kock.
In de finale was het #129 Tjalle Greidanus die toch nog nipt in de laatste ronde Klaas Jan voorbij stak met zijn rondetijd.
In de daguitslag was het Klaas Jan voor Richard gevolgd door Tsjalle.

 

13000161_490139964516876_2163390106901892336_n.jpg

#686 Klaas Jan Visser dagoverwinnaar in de F2 Junioren (Foto Johnmdriephotos)

 

UITSLAGEN

F1 Stockcar:
Heat 1: 40-8-161-694-151-47-422-22-61-16
Heat 2: 345-173-61-8-22-228-694-27-332-422
Heat 3: 172-226-21-422-332-47-27-36-179-38
Final: 40-345-228-440-47-61-240-226-452-393

F2 Stockcar:
Heat 1: 116-30-136-231-512-236-305-392-799-99
Heat 2: 99-47-116-30-389-197-126-272-28-236
Heat 3: 129-124-47-36-30-929-39-197-191-154
Heat 4: 10-124-47-36-929-136-116-389-103-512
Final: 47-124-129-30-389-305-392-136-231-10

F2 Stockcar Junioren (snelste rondetijden)
Heat 1: 141-686-129-98-880-461-74-34-45-168
Heat 2: 141-686-129-880-74-98-461-45-168-94
Heat 3: 686-525-74-141-461-880-38-98-168-34
Final: 129-686-141-74-880-461-525-34-45-98

Lees meer »